Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastpny temat |
Autor |
Wiadomo |
| nigel Reporter ICELAND.PL
 | Doczy: 06 Lis 2004 | Posty: 261 | Skd: Warszawa |
|
Wysany: 29 Lip 2007, 20:08 Temat postu: Wstępne ekspertyzy dot. podoceanicznego tunelu zakończone |
|
|
Inżynierowie z Sigurdur Thoroddsen hf. (VTS) zaprezentowali szacunkowe koszty dla tunelu łączącego wyspę Vestmannaeyjar i region Landeyjar w południowej Islandii, zlecone przez Islandzki Zarząd Dróg.
Wg VTS tunel jest technicznie możliwy do wykonania, lecz ryzykowny. Jego koszty szacowane są od 50 do 80 mld ISK (605-969 mln Euro, 2,31-3,69 mld PLN). Następnym krokiem proponowanym przez inżynierów są m.in. badania geologiczne dot. warstw skalnych na wyspie Heimaey i ruchomych piasków w regionie Landeyjar aby obniżyć czynnik ryzyka w tym projekcie. Te badania mogłyby kosztować do 275 mln ISK (3,3 mln Euro, 12 mln PLN).
W konkluzji do raportu można przeczytać: Ważne jest by odpowiedzieć na pytanie, czy uzasadniona jest budowa i wykorzystywanie tak długiego tunelu (18 km) pod powierzchnią oceanu, w aktywnym geologicznie terenie, jakim są Westman Islands."
Wulkan Eldfell na wyspie Heimaey, uważany za nieaktywny, nieoczekiwanie wybuchł w 1973 roku. Mieszkańcy zostali tymczasowo ewakuowani na Islandię.
za Iceland Review
-- a ja może dodam, że akcja islandzkiego filmu "Stormy Weather" toczyła się na Vestmannaeyjar, jeśli dobrze pamiętam.  _________________ Skandynawia - wortal raczkujący |
|
Powrt do gry |
|
 |
|
Wysany: 31 Lip 2007, 9:21 Temat postu: Re: Wstępne ekspertyzy dot. podoceanicznego tunelu zakończon |
|
|
nigel napisa: | Inżynierowie z Sigurdur Thoroddsen hf. (VTS) zaprezentowali szacunkowe koszty dla tunelu łączącego wyspę Vestmannaeyjar i region Landeyjar w południowej Islandii, zlecone przez Islandzki Zarząd Dróg. |
Niejeden Polak pewnie już się cieszy. Będzie dużo miejsc pracy (na pewno kilka a nawet kilkanaście tysięcy)
nigel napisa: | Wg VTS tunel jest technicznie możliwy do wykonania, lecz ryzykowny. Jego koszty szacowane są od 50 do 80 mld ISK (605-969 mln Euro, 2,31-3,69 mld PLN). |
Ciekawe, czy zwróci się nawet za 100 lat. Ale z drugiej strony bardzo bogaty kraj stać na rozwój, a czasami rozwojowi służą nieopłacalne inwestycje, ale znacznie ułatwiające transport i tym samym codzienne życie mieszkańców. Poza tym Islandczycy mogą odrobić nakłady sprzedając energię i wodór, który będzie poszukiwany w miarę spopularyzowania samochodów z napędem wodorowym.
nigel napisa: | W konkluzji do raportu można przeczytać: Ważne jest by odpowiedzieć na pytanie, czy uzasadniona jest budowa i wykorzystywanie tak długiego tunelu (18 km) pod powierzchnią oceanu, w aktywnym geologicznie terenie, jakim są Westman Islands. |
Muszą wprowadzić zabezpieczenia umożliwiające natychmiastowe odcięcie zagrożonego odcinka i ewakuację ludzi na powierzchnie. A może lepszy byłby most skonstruowany tak, by był giętki i tym samym odporny na naprężenia. Myslę, że Islandczycy mogliby skorzystać z doświadczeń Japończyków, którzy zbudowali trochę tuneli w najbardziej sejsmicznym kraju na świecie i na szczęście nie słyszałem o zawaleniu się tunelu czy mostu w Japonii. Oczywiście warunki w Islandii i Japonii są inne, ale oba kraje łączy podobieństwo, jakim jest aktywność sejsmiczna.
nigel napisa: | Wulkan Eldfell na wyspie Heimaey, uważany za nieaktywny, nieoczekiwanie wybuchł w 1973 roku. Mieszkańcy zostali tymczasowo ewakuowani na Islandię. |
powinni stwierdzić, czy ewentualny wybuch tego wulkanu spowodowałby falę uderzeniową groźną dla tunelu. |
|
Powrt do gry |
|
 |
| nigel Reporter ICELAND.PL
 | Doczy: 06 Lis 2004 | Posty: 261 | Skd: Warszawa |
|
Wysany: 31 Lip 2007, 11:40 Temat postu: Re: Wstępne ekspertyzy dot. podoceanicznego tunelu zakończon |
|
|
nyczaj100 napisa: | nigel napisa: | Inżynierowie z Sigurdur Thoroddsen hf. (VTS) zaprezentowali szacunkowe koszty dla tunelu łączącego wyspę Vestmannaeyjar i region Landeyjar w południowej Islandii, zlecone przez Islandzki Zarząd Dróg. |
Niejeden Polak pewnie już się cieszy. Będzie dużo miejsc pracy (na pewno kilka a nawet kilkanaście tysięcy) |
Też tak pomyślałem. Ale już wczoraj islandzki rząd zadecydował, że żadnego tunelu nie będzie. Jest zbyt drogi, to jeden z argumentów.
Będą inwestować w promy  _________________ Skandynawia - wortal raczkujący |
|
Powrt do gry |
|
 |
| karuta Alpha Team
| Doczy: 01 Kwi 2004 | Posty: 1245 | |
|
Wysany: 31 Lip 2007, 11:44 Temat postu: |
|
|
Tylko komu sie to oplaca? Japonia -owszem ale tam na kazdej wyspie mieszka pare milionow ludzi ,a nawet wiecej a na naszych wysepkach kilka tysiecy.Pozatym nie bylby to tunel przelotowy-tylko konczy sie na vestmanaeyar i dlatego jest to inwestycja zbyt droga. |
|
Powrt do gry |
|
 |
| O.E. Opiekun Forum
 | Doczy: 03 Lut 2004 | Posty: 2552 | Skd: Pl. Od Słońca 3/Europa |
|
Wysany: 31 Lip 2007, 14:21 Temat postu: |
|
|
Ciekawe czy brano pod uwagę tunel nawodny?
Taki tunel składający się z segmentów, mógłby się delikatnie deformować, więc trzęsienia ziemi nie byłyby dla niego groźne. Każdy segment byłby zakotwiczony do dna. Taki tunel wyglądałby jak długa rura. Dzięki obłemu kształtowi również sztormy mogłyby być niezauważalne dla takiego tunelu. A w ostateczności, każdy segment byłby wykonany z takich materiałów, że po rozerwaniu konstrukcji, unosiłby się na wodzie, co poprawiałoby bezpieczeństwo całości.
A koszt takiego przedsięwzięzia zbliżone by były do kosztów zwykłego mostu, a więc wielokrotnie byłyby niższe.
Jedynym minusem byłby ujemny wpływ na wygląd krajobrazu, bo taka modernistyczna rurka trochę by się kłóciła z dzikim krajobrazem...
Ale może jakiś skandynawski design pozwoliłby wkomponować całość w otoczenie?
Chyba muszę napisać projekt i wysłać do oceny samorządowców z Heymaey  _________________ CHCESZ WSPOMÓC FORUM ORAZ ICELAND.PL? WPŁAĆ DATEK!
|
|
Powrt do gry |
|
 |
|
Wysany: 2 Sie 2007, 9:10 Temat postu: |
|
|
Odżajer Egzegeta napisa: | Ciekawe czy brano pod uwagę tunel nawodny?
Taki tunel składający się z segmentów, mógłby się delikatnie deformować, więc trzęsienia ziemi nie byłyby dla niego groźne. Każdy segment byłby zakotwiczony do dna. Taki tunel wyglądałby jak długa rura. Dzięki obłemu kształtowi również sztormy mogłyby być niezauważalne dla takiego tunelu. A w ostateczności, każdy segment byłby wykonany z takich materiałów, że po rozerwaniu konstrukcji, unosiłby się na wodzie, co poprawiałoby bezpieczeństwo całości. |
Super koncepcja! Moim zdaniem na terenie aktywnym sejsmicznie należy budować właśnie takie giętkie konstrukcje.
Odżajer Egzegeta napisa: | A koszt takiego przedsięwzięzia zbliżone by były do kosztów zwykłego mostu, a więc wielokrotnie byłyby niższe.
Jedynym minusem byłby ujemny wpływ na wygląd krajobrazu, bo taka modernistyczna rurka trochę by się kłóciła z dzikim krajobrazem... |
Jest tylko jeden problem: na jakiej głębokości byłby taki tunel, bo przecież gdyby był na powieżchni albo blisko powierzchni blokowałby ruch statków.
PS
Słyszeliście o planach budowy tunelu przez Atlantyk z UK do Nowego Jurku, w którym pociąg miałby pędzić 7000 km/h? Na razie jest to dość futurystyczna koncepcja, ale pewnie za kilkanaście lat możliwa do realizacji o ile koszty nie okażą się zbyt wygurowane. |
|
Powrt do gry |
|
 |
| O.E. Opiekun Forum
 | Doczy: 03 Lut 2004 | Posty: 2552 | Skd: Pl. Od Słońca 3/Europa |
|
Wysany: 2 Sie 2007, 9:20 Temat postu: |
|
|
Cytat: | Jest tylko jeden problem: na jakiej głębokości byłby taki tunel, bo przecież gdyby był na powieżchni albo blisko powierzchni blokowałby ruch statków. | Masz rację! O tym nie pomyślałem. Trzeba więc całość lekko zanurzyć (przynajmniej w jednym miejscu), by statki mogły przepływać.
No chyba, że tunel byłby zwodzony i na czas przepływania statku unosiłby się jakiś moduł do góry... (ale to by było kosztowne i nieergonomiczne rozwiązanie).
Cytat: | Słyszeliście o planach budowy tunelu przez Atlantyk z UK do Nowego Jurku, w którym pociąg miałby pędzić 7000 km/h? Na razie jest to dość futurystyczna koncepcja, ale pewnie za kilkanaście lat możliwa do realizacji o ile koszty nie okażą się zbyt wygurowane. | Chyba o jedno zero za dużo. Myślę że 700 km/h do max 2000 km/h można rozwinać tylko w koncepcji kolei próżniowej. Jest to tania kolej i szkoda, że jeszcze nikt nie wpadł na to, że taiej jest zbudowac u nas taką kolej niż dopiero przestawiać się i modernizować linie do jakości TGV, która w porównaniu do KP jest jak ślimak.
Podróż z Wrocławia do Warszawy trwałaby ok. 20 min! A koszt zuzytej energii byłby wielokrotnie niższy.
Jeśli ktoś jest zainteresowany tematem kolei próżniowych, to zapraszam na www.sci.pl/forum/ - tam jest osobny wątek przeznaczony na tę dyskusję. _________________ CHCESZ WSPOMÓC FORUM ORAZ ICELAND.PL? WPŁAĆ DATEK!
|
|
Powrt do gry |
|
 |
| mjkl ILOŚĆ OSTRZEŻEŃ: 1
| Doczy: 26 Pa 2006 | Posty: 2605 | |
|
Wysany: 2 Sie 2007, 11:35 Temat postu: |
|
|
nyczaj100 napisa: | (...)
Słyszeliście o planach budowy tunelu przez Atlantyk z UK do Nowego Jurku, w którym pociąg miałby pędzić 7000 km/h? Na razie jest to dość futurystyczna koncepcja, ale pewnie za kilkanaście lat możliwa do realizacji o ile koszty nie okażą się zbyt wygurowane. |
cia, mi6... oj przepraszam, al kaida, juz zaciera rece ;] |
|
Powrt do gry |
|
 |
|
|
Nie moesz pisa nowych tematw Nie moesz odpowiada w tematach Nie moesz zmienia swoich postw Nie moesz usuwa swoich postw Nie moesz gosowa w ankietach
|
|